"Jangan Baca artikel nie sb menakutkan"

Fahami konsep ni:

Polisterin ialah non-polar polimer dan fish oil pula adalah non-polar liquid. Hampir semua jenis minyak, termasuk minyak ikan boleh melarutkan polisterin dari bentuk solid-liquid. Proses ini bukannya ‘chemical reaction’ ianya sekadar solvent-type action. Contohnya macam kita larutkan gula dalam air ....bukan tindakbalas kimia pun ....dan makin panas air, makin cepatlah ia larut. 

Jadi, dalam hal ini, minyak ikan adalah non polar solvent yang boleh melarutkan non polar polymer. Itu sahaja.

Adakah ianya berbahaya?TIDAK! Sebab ianya bukan chemical reaction pun. Lagi pun tubuh kita bukan non polar polimer. Building block kita tidak sama macam polisterine.Tapi kenapa yang sebelah kanan tu tidak berjaya melarutkan polisterin, sedangkan ianya pun minyak ikan juga? 

Ok, disini penjelasannya bergantung kepada seasli mana minyak ikan (how pure the fish oil is) tersebut. ^o^Lazimnya minyak ikan biasa hanya melalui proses penyulingan untuk menyingkirkan bendasing (impurities) dan mengasingkan minyak ikan dari ikan tersebut. Dengan proses yang ringkas ini, minyak ikan yang diperolehi pastinya kurang berkualiti kerana lemak tepu masih ada dan belum disingkirkan dan minyak ikan pada peringkat ini masih dalam bentuk kompleks, dan pastinya sukar diserap oleh badan. Sebab itulah ianya mengambil masa yang lama untuk melarutkan polimer tadi walaupun pada suhu yang tinggi.

Berbeza dengan minyak ikan yang berkualiti tinggi, minyak ikan ini melalui proses penyulingan kedua atau berperingkat untuk menyingkirkan lemak tepu dan lemak selain Omega-3 fat. Proses ini sangat penting kerana melalui proses inilah bendasing seperti merkuri dan logam berat (mercury and heavy metal..bukan rock band tu ye) daripada ikan. Ini yang kalau kita terlalu banyak ikan, kita bukan shj dapat omega, merkuri semua sekali masuk kedalam sistem badan. Sebab tu kita disyorkan ambil suplemen.

Minyak ikan ini berada dalam bentuk yang lebih ringkas, asli, dan tinggi dengan Omega 3, dan tindakbalas pun lebih cepat. Sebab tu polisterin Omega Guard Shaklee lebih cepat terlarut.Ringkasnya, lebih pure minyak ikan tu lebih cepat tindakbalasnya.

Bagaimana dengan OmegaGuard Shaklee?Kalau tengok gambar tadi memang tembuslah polisterin tu. Tapi jangan risau, itu membuktikan yang Omega Guard Shaklee ni solvent yang bagus dan asli. Tinggi DHA & EPA (95%). Yang dicairkan nanti bukan usus kita, tapi lelemak dalam badan ni hahaaa PERBEZAAN ShakleeManfaat minyak cold-water fish adalah sangat terkenal, tetapi terdapat kebimbangan yang meruncing mengenai kualiti minyak ikan masa kini. Ini adalah kerana terdapat risiko yang tinggi dalam air hari ini, antaranya ialah logam berat, kotoran dan bahan cemar seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan BPA.• Omega Guard Shaklee diperolehi khusus daripada "ikan kecil" (ikan bilis & sardin) kerana logam berat dan toksin kurang tertumpu dalam spesis yang paling kecil daripada rantai makanan.• Omega Guard Shaklee diproses melalui farmaseutikal gred, state-of-the-art, hak milik, triple proses penyulingan molekul yang menjamin penyingkiran kotoran dan bahan tercemar menjadikan ianya produk yang BOLEH DIPERCAYAI.• Manakala suplemen minyak ikan yang banyak dipasarkan oleh syarikat-syarikat lain diperolehi daripada ikan besar yang dipelihara dalam sangkar yang dibesarkan secara komersial dan hanya diberi makan "pelet" seumur hidup mereka!! Ikan-ikan ini mempunyai tahap Omega -3 yang lebih rendah daripada ikan laut yang hidup liar, dan "pelet" penuh dengan bahan-bahan sintetik ... bayangkan bagaimana ini memberi kesan kepada kualiti minyak ikan yang dijual.Semoga eksperimen dan penerangan ala-ala saintis di atas dapat membantu anda membuat pilihan yang tepat!! Tapi kalau masih ada sebarang keraguan, jangan malu-malu SMS/Whatsapp saya. Insya Allah saya akan bantu. ^o^

0 Response to ""Jangan Baca artikel nie sb menakutkan""